Idrottares tips för att förebyggande av motionsolyckor

Friidrottaren Tommi Evilä och alpinisten Sanni Leinonen berättar sina egna viktigaste tips för hur man kan förebygga motionsolyckor.

Friidrottare Tommi Evilä:

1. Att förbereda sig rätt, dvs. att vara förutseende

Då man vet vad man skall göra, var och under vilken typ av förhållanden det sker är det relativt enkelt att eliminera störande faktorer, t.ex. vädrets inverkan (man tar med regn- och byteskläder). Då kan man hålla sig lugn och koncentrera sig enbart på det man själv kan påverka, alltså en bra prestation. Att vara förutseende är en viktig helhet – till det hör såväl rätt näring som tillräcklig vila.

2. Hur man handlar under själva prestationen

Med rätt typ av förberedelser har man redan tagit ett stort steg mot en bra prestation! Det är dock viktigt att vara lyhörd för hur man känner sig. Man behöver göra saker som upprätthåller och helst lyfter den egna “feelisen”.

Men! Då man är ute efter att lyckas maximalt kan man inte eliminera alla risker. Därför måste man ibland försöka minimera riskerna då man möter dem. Om det bakre låret känns spänt och rätt slags uppvärmning inte hjälper är det bäst att blåsa av spelet för stunden. Varför? För att det alltid är bättre att vila några dagar och sedan försöka på nytt än att på grund av muskelbristning vara tvungen att hålla tävlingspaus i flera veckor.

3. Efter prestationen…

Oberoende av slutresultatet finns det alltid något positivt. Om det gick åt skogen och man istället för medalj har stygn i handen finns det en möjlighet att lära sig något. Fundera över varför det gick så. och när du kommit på det, försök hitta ett eget sätt att fixa till det så att det inte går lika följande gång. Om det är svårt att komma på något själv kan man alltid ta hjälp av en tränare eller lagkamrat för att lösa problemet!

Sannolikt är dock att det blev en bra prestation – grattis! Också då lönar det sig att fundera över vad som ledde till att det lyckades och komma ihåg de goda knepen också nästa gång… Detta gäller bra då man funderar över taktik. Väldigt viktigt är också att man kommer ihåg att sköta om sitt “maskineri”, dvs. ser till att slaggprodukter avlägsnas och är väl förberedd på de kommande prestationerna. Ju friskare du håller dig, desto flera möjligheter får du att njuta av toppkänsla!

Efter allt detta är det igen dags att se över näringen och vilan – alltså sluts cirkeln! Som du märker går alla skeden hand i hand.

Bra eller hur ;-)?

Oberoende av om du är individ- eller lagidrottare startar en lyckad prestation och att hållas frisk från dig själv. Motionsolycksfall kan alltså förebyggas före prestationen, medan den är i gång och efteråt.

Alpinist Sanni Leinonen:

1. Ordentlig uppvärmning av musklerna
2. Redskap som är ändamålsenliga och i skick
3. Att identifiera sina egna gränser och använda förnuft.

Delta i lottningen!